Minecraft

Tämä sivualue on rakenteilla, joten odota! Tänne tulee myös pikavalikko, josta lukija voi hypätä haluamansa aiheen luo nopeammin.

PELAAJAN AIKAANSAANNOKSIA:


Ns. Punakivipäivityksessä tulee uutena mineraalina kvartsi jota voi jalostaa kvartsiblokekeiksi helposti ja näistä saa erilaisia esineitä. Kuvassa on kaksi pylvästä ja kvartsilaatoista tehty katto ja lattia sekä pylväiden päissä on kvartsiportaat (molemmissa päissä 8 kpl), itse "pylväät" saa, kun asettaa kaksi kvartsiblokkia päällekkäin craftausruutuun.


Tämä on kanssa aiheesta Punakivipäivitys. Kuvassa olevasta arkkukärrystä purkautuu tavaraa suppilon (hopper) alla olevaan arkkuun johon on myös yhdistetty komparaattori josta lähtee punakivijohdin kuvan mukaisesti. Suppilo aktivoituu aina, kun arkkukärry saapuu sen yllä vinottain olevan sähköraiteen päälle. Rakenteellisesti tämä on helppo toteuttaa koska kärry pysyy paikallaan kunnes sitä pelaaja tai jokin muu mobi töytäisee liikkeelle. Eli kuvassa on selkokielellä sanoen rahtausasema.

Kirstujen tekstuurit muuttuivat hetkeksi 25.12.2012 ja uudestaan samana ajankohtana 2013 niin, että kooltaan pienempi kirstu sai punaisen lahjapaketin tekstuurin ja isompi kirstu taas vihreän lahjapaketin tekstuurin. Joulun jälkeen kirstujen tekstuurit palautettiin entiselleen.

VIIDAKKOTEMPPELIT:

Toisin kuin pyramidit, viidakkotemppelit voivat generoitua eri korkeuksille, vasemmalta oikealle: viidakon mäkeen osaksi maan sisään generoitunut temppeli, keskellä oleva temppeli on generoitunut osittain veden päälle (huomaa varjoalue vedessä!) ja oikeanpuoleisin ei nyt niin erityinen ole. Näissä on aina kaksi erillistä kirstua (ellei esim. lampi ole rikkonut kirstua) joista löytää seuraavia esineitä eri määriä: luu, mätä liha, rautaharkko, kultaharkko, timantti ja smaragdi. Temppelit ovat kenties pelin ainoat rakennelmat, joista saa luonnollisena kaiverrettua kivitiiltä, reilusti yli 7 x 64 stack sammalmukulakiveä (eng. Mossy Cobblestone, 48). Jos vertaa tyrmiin, niin tyrmistä sammalmukulakiveä saa "vain" vajaan stackin verran. Lisäksi temppeleissä on aina ansoja, katsohan alemmat kuvat! Temppelit lisättiin peliin snapshotissa 12w21a ja ne koostuvat suunnilleen näistä materiaaleista:
Mukulakivi, Sammaloitunut mukulakivi, Syöttölaite, Punakivi, Ansanaru, Ansakoukku, Arkku, Mukulakiviportaat, Kaiverrettu kivitiili, Kahva, Diodi, Tarttumamäntä ja satunnaisia liaaneja. Viidakkotemppeleissä on raput yläkertaan jossa ei ole mitään erityistä, sekä raput alempaan kerrokseen jossa on kaksi arkkua ja ansat (katso kuva alempaa).
ERITYISTÄ: Temppelit ovat pelin toinen rakennus tyrmien lisäksi, jossa sammalmukulakiveä esiintyy.



Temppelin keskikerros vasemmalla ja yläkerta oikealle. Vasemmalla olevassa kuvassa soihdun vieressä on portaat alakertaan.


Kuvat etulaidassa on lattiassa ansanaru joka on kytketty ansakoukkuihin, jos narua räpelöi tai sen katkaisee, niin syöttölaite ampuu nuolen kohti pelaajaa. Syöttölaite on kuvan tapaan yleensä kätkettynä liaanien taakse. (Kuvassa taustalla, keskiosassa kuvaa.) Viereinen kuva: Nämä kolme vipua säätelevät tarttumamäntiä, joita on kolme kappaletta seinän takana ja niihin menee punakivijohtimet ja yksi diodi/toistin. Yksi kahva on oikeasti vain lumekahva joka ei tee mitään erikoista. Seinän takana on piilohuone jossa on se toinen kirstu. Tätä kirstua ei ole onneksi ansoitettu!

Temppelit liitettiin peliin: 12w21a snapshot
Temppeleistä saattoi löytää loitsukirjoja:
Temppeleistä saattoi löytää hevospanssarin:


AUTIOMAAKAIVOT (TAI -LÄHTEET):


VASEN KUVA: Kaksi autiomaakaivoa (tai lähdettä) vierekkäin. OIKEA KUVA: Autiomaalähde aavikko- ja metsäbiomin rajalla!


Autiomaakaivot liitettiin peliin versiossa 1.2.1 ja on noin 1/1000 mahdollisuus yhtä chunkkia kohden, että tämän löytää. Vaikka minewiki puhuu tästä harvinaisena, en itse koe asiaa samoin. Harvinaisempi tämä on lähinnä jossain oudossa paikassa tai lähellä toista kaivoa. Kaksi autiomaakaivoa rinnakkain voi esiintyä harvemmin, mutta sekin on mahdollinen.
Rakennelma on toteutettu näistä: Hiekkakivilaatta, Vesi (seisova), Hiekkakivi.

Harvinaisena voisi pitää tätä näkyä: autiomaakaivo on generoitunut saarelle, jossa joki muodostaa kuvan autiomaabiomin osan "saareksi" kuvan mukaan, tässä vieressä on suobiomi joka käy ilmi kaivon vieressä olevan tumman puun liaaneista.

Autiomaakaivot lisättiin peliin: 1.2.1


PYRAMIDIT:

VANHAN MALLIN PYRAMIDI GENEROITUNEENA OSITTAIN JOEN YLLE. SAMAINEN PYRAMIDI MUTTA SIVULTA OTETTU KUVA.
Pyramidit lisättiin peliin snapshotissa 12w21a. Pyramidissa on sisällä sininen villablokki lattiassa ja heti sen alla on 3x3 kokoinen kuilu. Pyramidin "torneissa" on sivuilla niin sanottu Ankh-ristin muotoinen kuvio tehtynä oranssista villasta. Ankh-risti on Egyptin mytologiassa elämän symboli ja vertauskuva. Pyramidi generoidaan AINA vedenpinnan tasolle, katso vaikka vasenta kuvaa niin huomaat. Tämän takia pyramidi näyttää joskus olevan hiekkaan hautautunut niin, että vain pyramidin yläosa erottuu. Pyramidissa on kuilussa aina painelaatta joka on ansoitettu dynamiiteilla joka on tarpeeksi tappamaan sinut ja tuhoamaan arkut sisältöineen jos olet epäonninen, tämän takia älä ikinä riko sinistä villaa altasi! Paras tapa onkin kaivaa sivusta kuilu kammioon (tikkaat ovat hyvät, mutteivät välttämättömät) hakun avulla. Varaa mukaan myös soihtuja tai Yönäkymä juomista pullo tai pari. Painelaatta kannattaa tuhota rikkomalla se hakulla. Neljässä kirstussa on toisinaan reilusti arvotavaraa jotka ovat samat kuin viidakkotemppelissä, eli: luu, mätä liha, rautaharkko, kultaharkko, timantti, smaragdi ja näitä on kirstujen määrän takia enempi kuin viidakkotemppeleissä. Pyramidi koostuu osapuilleen näistä blokeista: oranssi ja sininen villa; sileä-, perinteinen- ja kaiverrettu hiekkakivi, hiekkakiviportaat, tnt, painelaatta, arkku ja hiekkakivilaatta.

Pyramidit liitettiin peliin: 12w21a snapshot
Pyramideista oli mahdollista saada lumouskirja:
Pyramideista oli mahdollista saada hevospanssari:
Snapshot, jonka bugi mahdollisti pyramidin generoinnin viidakkobiomin alueelle:

ERITYISTÄ: Eräässä snapshotissa oli bugi, joka mahdollisti pyramidin generoitumisen viidakkobiomien alueelle.

Pyramidin sisäosa, pilarien keskellä olevan sinisen villan ja sitä ympäröivien kahdeksan blokin alla on heti putous kammioon jossa on neljä kirstua ja keskellä tappava dynamiittiansoitus painelaatan avulla tehtynä. Huomaa myös generoinnin johdosta tapahtunut pyramidin osittainen rikkoutuminen lammikkoon.

Näissä kuvissa vasemmalla generoinnin johdosta pyramidi on saanut osittain lumipeitteen. Oikeanpuoleisessa kuvassa pyramidi on hautautunut hiekan peittoon niin, että vain yläosa ja tornien huiput näkyvät kuvassa. Vasemman kuvan mukaan pyramidi ei enää voi generoitua maailmapäivityksen jälkeisissä versioissa, koska biomit generoituvat loogisemmin.

NPC-KYLÄT:


Kuvassa aavikkokylä lintuperspektiivistä katsoen. Kylien koko voi vaihdella vain parista rakennuksesta jopa 15 rakennuksen kyliin.
Kuvassa vaikuttaa olevan äkkiseltään katsoen tusina rakennuksia ja viisi peltoa (alinna olevasta näkyy vain osa). Kyliin ei aina tule samat rakennustyypit joita on: mökki, torni, majatalo, kirkko ja sepänpaja jossa on aina kirstu (koska kirstu lisättiin?)


Ikivanha kuva kylästä aavikolla. Aluksi kyliä generoitui, mutta ilman asukkaita. Tällöin pelloista löysi vain viljaa ja sepänpajassakaan ei ollut silloin vielä kirstuja. Tässä kylässä näyttää olevan jokunen asukas (kirkon vieressä oikealla). Peltoihin lisättiin vasta myöhemmin porkkana- ja perunamaat helpottamaan porkkanan ja perunan hakua.
Kylät liitettiin Minecraftiin:
Kyliin liitettiin asukkaat:
Kyliin liitettiin sepänpajoihin arkut:
Kyläläisten kanssa oli mahdollista käydä kauppaa:
Aavikkoteemainen kylä liitettiin Minecraftiin:


NOIDANMÖKIT:


Mökki keskellä suolampea ja toinen mokoma rannalla, autiomaabiomin ja suobiomin rajapaikassa, nipin napin suobiomin puolella.


Mökki sisältä, joka mökissä on craftauspöytä, pata, kärpässieni ruukussa (alempi kuva) ja pienissä räppänöissä aitatolpat kuvaamassa ikkunan puuristikkoa.

Noidanmökit lisättiin peliin:
Noidat lisättiin peliin:


DUNGEONIT:

Dungeon liitettiin peliin:
Spawnereita oli dungeonien lisäksi kaivoskäytävissä: ja strongholdin portaalihuoneessa:
Dungeoneihin lisättiin hevospanssarit:
Dungeoneihin lisättiin lumouskirjat:


Dungeon lukkispawnerilla johon johtaa epäsuorasti kaivoskäytävä kuvassa keskivaiheilla ihan takana jossa pilkottaa puupylväs (ympyröity kohta).

Ylempänä olleen dungeonin toisen kirstun sisältö, uutena aarteena löytyy hevosen suojaimia joita on kolmea eri lajia, rautainen, kultainen ja timanttinen. Lisäksi kirstussa on kaksi vinyylilevyä, 5 rautaharkkoa, 4 viljaa ja jopa yksi kultaomena. On myös ma

Todennäköisyys tyrmää kohden löytää tietty esine, lukumäärä ja historiaa esineestä alla olevassa taulukossa:

Kuva: Esineen nimi suomeksi: Triviaa: Kerroin: Lukumäärä per kirstu:
  Rautainen hevospanssari 13w16b: hevospanssarit lisättiin tyrmiin. 1:24 1
  Kultainen hevospanssari 13w16b: hevospanssarit lisättiin tyrmiin. 1:60 1
  Timanttinen hevospanssari 13w16b: hevospanssarit lisättiin tyrmiin. 1:120 1
  Lumouskirja 12w49a: lumouskirjat lisättiin tässä versiossa tyrmiin. 1:120 1
  Rautaharkko   1:12 1-4
  Punakivi   1:12 1-4
  Vilja   1:12 1-4
  Leipä 12w22a: leipä alkoi ilmaantua nyt stackattuna. 1:12 1
  Lukin naru   1:12 1-4
  Ämpäri Tarvitaan maidonsaantiin, veden- sekä laavankuljetuksiin. 1:12 1
  Nimilappu (name tag) 13w16b: lisättiin tyrmiin. 1:12 1
  Keltainen vinyylilevy (13) Ambienceraita joka koostuu enimmäkseen luolien äänistä. 1:12 1
  Vihreä vinyylilevy (Cat) Sisältää melodiaa. 1:12 1
  Kultaomena (normaali) Mahdollista tehdä itse omenasta ja 8:sta kultaharkosta. 1:120 1
  Satula Tarvitaan hevosille ja possuille. 1:12 1