Minecraft - Craftausohjeet
Jalostus raaka-aineista eri sortin käyttötavaroiksi.

Tänne olen koonnut erilaisia "reseptejä" kuvineen, miten eri raaka-aineet, eli raaka-puut, malmit, mineraalit sun muut jalostetaan käyttötavaroiksi, panssareiksi, aseiksi ja jopa säilytyspaikoiksi (arkut). Koska lista on iso, niin jaan jatkossa jollain tapaa esinevalikot, on myös mahdollista ja jopa todennäköistä, että sama resepti esiintyy kahdesti; usein syynä on saman esineen luettelointi kahteen eri kategoriaan. Huom! Esineiden nimet on suomeksi, koska kuvasta luulisi olevan selvillä, mikä asia on kyseessä. Joskus myös rinnalla voi olla vanha ja uusi resepti samalle esineelle. Tämä siksi, jos pelaaja onkin unohtanut sen vanhemman reseptin.

Älä kopioi sivuston kuvia tai kokonaista teksti- tai sivustopohjaa, se on epäkohteliasta ja vastoin hyvää makua. Linkitys toki on ok tai lyhyt siteeraus, mutta ei sen enempää.

Toki olen halukas kuulemaan sähköpostitse, jos on selviä asiavirheitä tai puutteita esim. toimimattoman linkin suhteen ja missä päin sivustoa, selkeät keskeneräiset sivut ovatkin yleensä kesken ja se myös ilmoitetaan, ettei tule sekaannuksia. Ota silti huomioon, että myös tosielämä vie aikansa, samoin lemmikki ja muut harrastukset.
Tämä ei pyri kilpailemaan minkään sivuston kanssa.


VALITSE ALTA ALAOSIO
ALOITUS
RAKENNUSMATERIAALIT (PUU- JA KIVILAATAT, RAPUT, AIDAT, LASIT...)
TYÖKALUT, KAIKKI (KUOKAT, HAKUT, KIRVEET, ASEET JA SUOJAIMET ON ERI OSIOSSA)
KÄYTTÖESINEET (MAGMAVOITEET, PANIMOTELINEEN, ROIHUSAUVAT JA VASTAAVAT)
POLTTOUUNISTA TIETOJA
MINERAALIBLOKIT (ERILAISET MINERAALIT; VANHAT JA UUDET)
ASEET JA SUOJUKSET (ELI MITEN JALOSTAT MIEKAT, JOUSET JA SUOJAIMET)
PUNAKIVIVIRITELMÄT (LÄHES KAIKKI PUNAKIVIJUTUT TÄNNE PAITSI KOMPASSI JA KELLO)
KUKAT JA LUONNON ANTIMET (KAIKKI KUKAT, SIENET, SOKERIRUOKO JA VASTAAVAT)

ALOITUS:

Puuta saadaan puuta pilkkomalla ja yksi puupölkky tuottaa crafting-ruudukossa (voi olla myös 2x2) 4 kpl puulankkuja, jota voi edelleen jalostaa.


Koska inventaariosi tila on niukilla, on fiksua tehdä kuvan kaltainen esine neljästä puulankusta, ns. crafting table (suomennoksissa työpöytä) jonka voi asettaa sitten maahan paikoilleen, vasta tämän äärellä voi jalostaa esineitä eri käyttötavaroiksi 3x3 ruudukossa. Työpöydän teko avaa myös tavoitteen valmistuksen salat (58).

Soihtuja varten tarvitset ainakin yhdet puutikun ja yhden palan hiiltä tai kivihiiltä, hiiltä saa polttamalla hakattua puuta ja on enemmän käytännöllinen ainakin näistä syistä: puu on uudistuva luonnonvara ja uunissa voi polttaa myös joitain puuesineitä, kuten tukkia tai puurappuja, joskin näiden paloaika ei ole kaksinen. Saat neljä soihtua. Käyttö: pimeiden tilojen valaisemiseksi. Puuhiili muistuttaa hieman kivihiiltä, mutta on harmaanruskean vivahteista sekaannusten välttämisen takia, kivihiilestä poiketen puuhiili ei ikinä tiivisty blokiksi (Soihtu: 50).

RAKENNUSMATERIAALIT:

Yksi raakapuu tuottaa 4 puulankkublokkia. Huomaa että eri raakapuulajit eli kuusi, tammi, koivu, akasia, sysitammi ja viidakkopuu eivät stackaannu keskenään, samoin eri puulankkulajeja ei voi yhdistää samaan pinoon, koska niiden värit eroavat toisistaan. (Lankku: 5) [Tässä oli vanhaa tietoa lopussa, jonka korjasin.]

   

Tulevaan versioon, 1.8.x on tulossa kolme uutta kivilajia, joita voi tavata käytännössä missä tahansa korkeudessa. Jokainen uusi kivilaji tiputtaa itsensä ja on stackattavissa 64 kpl pinoiksi. Vasemmalta oikealle: Siloandesiitin, silodioriitin ja silograniitin valmistusreseptit. Jokaista kolmea kiveä tapaa peruskiven seassa kaikkialta, muttei netheristä eikä skylandista. Nämä kivilajit on varastoitu aliarvoiksi peruskiven id:n arvon 1 (yksi) alle, mukaan lukien kivien sileämmät versiot.



Erilaisia puuportaita, joiden id-arvot selkiää yllä olevasta kuvasta kuten puulaattojenkin arvot, ylärivissä tammi-, kuusi- ja koivuportaat; alarivissä viidakkopuuportaat, sekä uudemmat sysitammi-, ja akasiapuuportaat, näistä vanhin on tammiporras, joka oli jo beta 1.5_01 versiossa ja sitten myöhemmin tuli koivu-, viidakkopuu- ja kuusiportaat sekä niiden jälkeen nuo sysitammi- ja akasiapuuportaat:



Alla on listattu vielä erikseen puulaatat, eri puulajeja ei voi jalostaa keskenään tietyksi laataksi, vaan aina on oltava vähintään kolme kappaletta samaa puulankkulajia, puulaattojen tarkemmat datatiedot selkiävät, jos vilkaiset puurappureseptejä ylempänä olevaa kuvaa, sekä puulaatat, että puuportaat rikotaan millä tahansa kirveellä (käsinkin onnistuu hätätilassa):

 

Alla on erilaisia kiviportaita, joista vanhin mukulakiviporras oli jo beta-vaiheessa käytössä. Portaiden Data-arvot on alla
listattuna, joista nyt uusin punahiekkakiviporras tuli peliin 1.8.x versiossa.



PORTAIDET ID-ARVOT ON TÄSSÄ:
- MUKULAKIVIPORTAAT: 67
- TIILISKIVIPORTAAT: 108
- KIVITIILIPORTAAT: 109
- HORNATIILIPORTAAT: 114
- HIEKKAKIVIPORTAAT: 128
- KVARTSIPORTAAT: 156
- PUNAHIEKKAKIVIPORTAAT: 180


Alla on listattu nyt käytössä olevat kivilaatat, pelin koodista löytyy näköjään kivilaatta tammipuulaatan tekstuurilla, mutta tätä ei
käytetä. Lienee sitten jätetty paikoilleen ristiriitojen välttämiseksi? Ylin rivi: tiiliskivilaatta, mukulakivilaatta, kivilaatta ja
keskirivi: kivitiililaatta, hiekkakivilaatta sekä hornatiililaatta ja alinna kvartsilaatta, kivilaatoilla on sama id-arvo, mutta aliarvo on joka laattamallilla erilainen poislukien kivilaattanippu 2, jonka id lienee punahiekkakivilaatalle on 182:0 :
 





Vasen kuva: Kaksi hiekkakivilaattaa on mahdollista jalostaa kaiverretuksi hiekkakiveksi ja oikea kuva: neljä hiekkakiviä voidaan craftata neljäksi sileäreunaiseksi hiekkakiveksi.

 
Vasemmalta oikealle: punahiekkakivi (perus), kaiverrettu punahiekkakiviblokki ja sileä punahiekkakiviblokki.
Tässä jokaisen arvot aliarvoineen: punahiekkakivi: 179:0, kaiverrettu punahiekkakivi: 179:1, sileä punahiekkakivi: 179:2.


Prismariini: Prismariinia on kolmea erilaista vasemmalta oikealle: tavallinen prismariini, tumma prismariini ja prismariinitiili.
Käyttö rakennusesineenä.
(168:0 = tavallinen prismariini, 168:1 = tumma prismariini ja 168:2 prismariinitiili.)


Prismariinilyhty (ID: 169) esiintyy luonnollisena meritemppeleissä mutta voi sitä valmistaa kuvan mukaankin.


Kvartsiblokin tekotapa. Kvartsia löytää Netheristä (eli Hornasta) mistä tahansa kerrostumasta alkaen Netherin
pohjasta kattoon jos ei lasketa bedrock-tasoja.
155:0 = normaali kvartsiblokki, vasemmanpuoleinen kuva.
155:1 = kaiverrettu kvartsiblokki, keskimmäinen kuva.
155:2 = pilarin näköinen kvartsiblokki, oikeanpuoleinen kuva.



Kuvissa vasemmalta oikealle: reseptit kaiverretulle kivitiilelle ja sammaleiselle kivitiilelle, oikeanpuoleisin kuva esittää polttouunia, jossa kivitiilestä tulee murtunutta kivitiiltä. Luultavasti tämä polttouunijuttu perustuu siihen, että kivi voi oikeastikin haljeta kovassa kuumuudessa kivilajista riippuen. Johtuen kivitiilen materiaalista, kivitiili on uudistuva
materiaali (koska laava osuessaan sopivasti veteen muuttuu kiveksi tai mukulakiveksi).


Tikkaat: 7 puutikkua H-kirjaimen muotoon kuten kuvassa (kuva on vanha). Käyttö: asetetaan seinämille joka on pystysuora ja kiivetään. (Tikkaiden data-arvo: 65)


Nykyisin on mahdollista myös craftata lumiblokeista lunta kuvan tapaan. Alla on vielä eri aliarvot jokaiselle lumen eri korkeuserolle ja vieressä on esimerkkinä, että lunta voi asettaa "päällekkäin" kuvan mukaan.
(Lumipeitteen data-arvo: 78 jolla on aliarvoja jotka käyvät ilmi vasemmasta kuvasta.)


Tässä alla on joitain mattojen tekoreseptejä. Matto tuli 1.6.x versiossa koriste-esineenä, jota voi laittaa vaikka aitatolpan päälle jolloin se näyttää pöydältä tai sillalle kuvaamaan tien keskiviivaa jos villan asetus ei sovi. Mattoa voi myös latoa päällekkäin, tosin matto reagoi kuten esim. painelaatat (kaikki 4 mallia) eli jos alla oleva blokki tuhotaan, niin matotkin "lentävät" irti paikoiltaan.



Kuten näkyy, kaksi samaa väriä olevaa villaa antaa 3 kpl mattoja. Matto on blokiksi luettava esine. Eri väriä olevia villoja ei saa matoksi. Matto on myös uudistuva materiaali sen reseptin kannalta.
(Maton data-arvo: 171, aliarvot väreille samat kuin villalla.)

Värjätty savi tuli tiettävästi 1.6.* version mukana ja ensin sitä oli mahdollista jalostaa vain polttamalla saviblokkeja kovaksi uunissa. Sittemmin 1.7.* versioon lisättiin nippu uusia biomeja (kuten Mesa ja Mesa Plateau) joista löytää luonnollisena valtavat määrät kovaa savea sekä eri kerrostumina valtavasti ainakin keltaista, oranssia, punaista, ruskeaa, valkoista ja vaaleanharmaata savea. Värjätty savi = 159 ja kovetettu/kova savi = 172. Tämä oli yksi ns. suurpäivityksistä joka on
vapaasti suomentaen: Päivitys, Joka Muutti Maailman.
Värjätty saviblokki käyttää värien tunnisteina samoja aliarvoja kuin villa ja matto.

KELTAINEN, LIMENVIHREÄ JA ORANSSI SAVI.

VALKOINEN, MUSTA JA SYAANINSININEN SAVI.

VAALEANPUNAINEN JA PUNAINEN SAVI.





Puuovi: 6 puulankkublokkia kuvan mukaan. Käyttö: tietty ovi on sitä varten, että möröt eivät pääse taloon sisälle. Puuoviakin voi automatisoida punakiven avulla. Zombiet voivat kyllä rikkoa oven, mutta vain isoina laumoina. Pois lukien tammiovi, kaikki muut ovat tulossa vasta, kun 1.9.x julkaistaan. Tammipuuovia tapaa luonnossa ainakin kylistä ja strongholdeista.
ID-ARVOT OVAT ALLA SELITTEINEEN:
- TAMMIOVI: 324
- KUUSIOVI: 427
- KOIVUOVI: 428
- VIIDAKKOPUUOVI (KAAKAOPUUOVI): 429
- AKASIAPUUOVI: 430
-SYSITAMMIOVI: 431


Rautakaltereita tapaa strongholdeissakin, mutta tällä voit laatia koristeellisen rauta-aidan pihalle, tehdä vankilan ja vastaavia. Tämä myös "tarttuu" lähimpään blokkiin kiinni riippumatta millä puolen kaltereita tämä blokki sijaitsee.
(Data-arvo kaltereille: 101)


Rautaovi: Vaatii aina jonkin aktivoijan, kuten vivun tai napin tai painelaatan. Rautaovi on hieman raskaampitekoinen kuin puuovi eikä zombi voi rikkoa tätä ikinä mutta creeperi voi kylläkin, jos sattuu räjähtämään liian lähellä. Rautaovia on luonnostaan strongholdissa josta sen keruu voi olla jopa kannattavaa, koska säästät rautaharkkoja vähintäänkin kuusi kappaletta. Kuvassa resepti on muuten sama kuin uudempi, ainoat erot ovat vain siinä, että rautaovet ovat pinottavissa 64:ksi maksimissaan ja yhdellä reseptillä saa uudistetussa reseptissä kolme rautaovea, sama homma pätee puuoviin (rautaoven data-arvo: 71).


Lasiruutu: Lasiblokeista saa aika paljon ikkunaruutuja, joita voi myös latoa ikkunoihin jolloin talo näyttää hieman paremmalta. Huomaa että kalterin tavoin tämä "tarttuu" lähimpään blokkiin kiinni joten aina tämän käyttö ei sovi ehkä peliin.
(Lasiruudun data-arvo: 102)

Värjätty lasiruutu käyttää data-arvoa 160 ja jokainen värivariaatio käyttää samoja aliarvoja kuin värjätty lasikin.
Alla on kaksitoista esimerkkiä miten jalostus tapahtuu, eli esim. punaista lasiblokkia tarvitaan kuusi kappaletta jotta
saadaan 16 saman väristä lasiruutua. Näiden käyttöarvo on lähinnä koristeellinen. Eri väriä olevia lasiblokkeja ei voi jalostaa keskenään tietynväriseksi lasiruuduksi. Värjätty lasiruutu lisättiin peliin kehitysversiossa 13w41a. Sen jälkeen hieman myöhemmin värjätyn lasiruudun tekstuuria muutettiin hieman.



Sen verran vain eroaa aliarvo, että 160:0 antaa käyttöön esimerkiksi /give komennolla valkoisia lasiruutuja. Käyttöarvo lähinnä koristeellinen. Uudistuvia ovat kaikki muut, paitsi nämä: sininen, violetti ja syaaninsininen.

AIDAT JA AITAPORTIT, SEKÄ KIRJAHYLLY:

Aita:
6 puutikkua kuvan mukaan aseteltuna tosin tämäkin tulee vaihtumaan jatkossa kuten kuvista käy ilmi. Käyttö: rakenteluun ja koristeluun, toimii myös suoja-aitana, koska suurin osa vihollisista ei pääse turhan lähelle taloasi ja rakennuksiasi sillä nämä eivät pääse aidan yli. Sama pätee laiduntaviin eläimiin, eli lehmiin, lampaisiin, sikoihin ja melko hyvin kanoihinkin. Huomaa että maastossa riehuva tuli kuluttaa aidatkin! Tulevat reseptit ovat alla, huomaa pieni:

AITOJEN ID-ARVOT OVAT:
85 = TAMMIAITA, 188 = KUUSIAITA, 189 = KOIVUAITA,
190 = KAAKAOPUUAITA, 191 = SYSITAMMIAITA JA 192 = AKASIAPUUAITA.



Hornatiiliaita:
Nethertiiltä löytää vain Netherissä olevista linnakkeista. Toisin kuin puuaitaa, tämä aita ei syty palamaan tulesta tai laavasta. Hornatiiliaitaa on myös hornalinnakkeissa satunnaisesti. (Hornatiiliaita: 113)


Aitaportti (fence gate) tehdään kuvan mukaan, tarvitset vähintään 4 tikkua ja 2 mitä tahansa puulautamallia kuvan mukaan asetettuna.
Tammiportti: 107, kuusiportti: 183, koivuportti: 184, kaakaopuuportti: 185, sysitammiportti: 186, akasiapuuportti: 187


3 kpl kirjoja ja 6 kpl puulankkublokkia saavat aikaan kirjahyllyn, jonka arvo oli aiemmin koristeellinen, mutta nykyisin sillä voi vahvistaa loitsuja ja tämän jos rikkoo, saat yleensä 3 kirjaa. Vinkki: Jos kylässä on kirjasto (talo, jossa kirjahyllyjä) niin mikset ota siitä kirjoja itsellesi? Kyläläisiin tämä tihutyö ei tunnu vaikuttavan. Myös tukikohtien (eli stronghold) kirjastoista saat valtavasti kirjoja mukaasi seitit rikottuasi ensin joko miekalla tai saksilla. Suluissa oleva luku tarkoittaa kirjahyllyn id-arvoa. (Kirjahyllyn data-arvo: 47)

Tässä on eri mineraaleja, jonka mukaan ne saa tiivistettyä blokeiksi. Numero tarkoittaa blokin omaa data-arvoa:

Rautablokki ( rautablokki: 42) Rautablokkeja tarvitaan alasimen teossa ja rautaukon tekemiseen yhdessä kurpitsan kera.

Kultablokki (kultablokki: 41) Kultablokkeja tarvitaan 8 lumotun omenan tekoon yhdessä omenan kera.
Näitä on luonnossa vesitemppelissä.

Timanttiblokki (timanttiblokki: 57)

Smaragdiblokki
(smaragdiblokki: 133)

Punakiviblokki
(punakiviblokki: 152)

Tietoja alempana tällä sivulla.

Kvartsiblokin tekotapa. Kvartsia löytää Netheristä mistä tahansa kerrostumavyöhykkeestä.
155:0 = normaali kvartsiblokki
155:1 = kaiverrettu kvartsiblokki
155:2 = pilarin näköinen kvartsiblokki

Lasuliittiblokin teko
(lasuliittiblokki: 22)
itse lasuuliiittiblokin arvo on lähinnä koristeellinen.

Saviblokin teko (saviblokki: 82). Vaikka saviblokkia voi polttaa uunissa kovaksi saveksi, on parempi polttaa savipaakut uunissa tiiliksi, joista saa ruukkuja ja tiiliblokkeja. Saviblokki täytyy rikkoa (käsin onnistuu) jotta sen saa taas savipaakuiksi.

Lumiblokin teko (lumiblokki: 80), lunta lapioidaan lumen peittämiltä biomeilta ja tämä sopii hyvin lumilinnan tai iglun raaka-aineeksi vaikkapa. Lumiblokkia on myös luonnostaan jääpiikkibiomeissa.

Limablokin teko (limablokki: 165), jolla on se ominaisuus, että jos hyppäät siihen, ponnahdat korkeammalle kuin normihypyssä. Käveltäessä vauhti taas hidastuu selvästi.

Kivihiiliblokki (kivihiiliblokki: 173)
Kivihiiliblokki on myös polttoaine ja maahan
asetettuna se syttyy palamaan.
 


1 smaragdiblokki antaa 9 smaragdia, näillä käydään kauppaa kyläläisten kesken. (Smaragdin data-arvo: 388)


1 limablokki antaa 9 limapalloa, joita tarvitaan mm. magmavoiteen teossa ja talutusnarun teossa.


1 kultablokki antaa 9 kultaharkkoa. (Kultaharkon data-arvo: 266)


Arkku: 8 puulankkublokkia kuvan mukaan. Voit luoda isomman arkun (large chest) kun ensin asetat arkun paikoilleen ja sitten luot kuvan ohjeen mukaan toisen arkun, jonka asetat aiemman arkun viereen, niin tila tuplaantuu. Käyttö: Tavaran säilytykseen tai uunin polttoaineeksi (puu palaa, mutta arkun osalta ei suositella, ellei halua turhista tavaroistaan eroon). Kuvassa vanhaa tekstuuria käyttävä arkku, nykyisin arkku on "hieman" erilainen mutta resepti on sama. (Arkun data-arvo: 54)


Jukeboksi tehdään kuin arkku, mutta keskelle tulee yksi timantti niin saat jukeboxin itsellesi. Voit tämän avulla soittaa erilaisia levyjä joita sinulla on. Soittoääni kuuluu aina tietyn matkan päähän. (Jukeboxin data-arvo: 84)


Kaivoskiskojen ohje: 6 rautaharkkoa ja 1 tikku kuvan mukaisesti aseteltuna. Saat 16 kaivoskiskoa, joten rautaa ei paljoa tarvi, ellei rakenna isoa ja pitkää rautatieverkkoa. Tosin 1.8 (Seikkailupäivitys) versiossa tulleiden kaivostunnelien myötä tätä esinettä voi löytää tunneleista luonnostaan kaivostunneleihin generoituneina ja ahkera peluri löytääkin sitä nopeasti paljon. Kaivoskiskon, kuten kolme muutakin kiskomallia, saa itselleen maasta ilman hakkuakin, tosin käsin hitaammin vain.
(Raiteen data-arvo: 66)

TYÖKALUT (Tämä osio tulee parantumaan vielä):


60 (avaa tavoitteen aika louhia!)

132 (avaa tavoitteen aste parempaan päin!)

251

33

1563
Taustatietoja: puuhakulla voi hakata vain kiveä ja hiekkakiveä, kivihakku puree edellisten lisäksi jo rautaan ja kivihiileen. Rautahakku puree kaikkiin muihin muttei laavakiveen. Kultahakku kuluu nopeasti eikä sitä siksi tule käyttää. Alla oleva luku  tarkoittaa hakun kestävyyttä, ei siis id-arvoa.





Lapioiden osalta kestävyystiedot ovat tässä:
puinen = 60
kivinen = 132
rauta = 251
timantti = 1561
kulta = 33

Erilaisia kirveitä, laitan tähän sitten kun muistan, myös kuvat timantti-
ja kivikirveistä.
 



Kuokat tehdään kuvien mukaan. Riippuen mitä kuokkaa teet, tarvitset aina kaksi lankkua, kiveä, rautaharkkoa, kultaharkkoa tai timanttia.

KÄYTTÖESINEET:


Puumalja (4 kpl): 3 puulankkublokkia kuvan mukaan. Käyttö: Ainakin sienikeiton tekoon, tähän tarvitset ainakin yhden kumpaakin sientä: brown mushroom ja red mushroom. Sienisoppa toimii ruokana. Tätä tarvittiin 1.0.0 versiosta alkaen myös, kun "lypsetään" sienilehmästä sienisoppaa. (Puumalja: 281)


Kyltti: 6 puulankkublokkia ja 1 tikku kuvan mukaan. Käyttö: opasteet ja merkinnät. Nykyisin stackattavissa 16 pinkan eriin. (Kyltin data-arvo: 323)
Historiaa: Kyltti oli pitkään niin, että kuvan kaltainen resepti tuotti vain yhden kyltin jota ei voinut stackata.


Vene: 5 puulankkublokkia kuvan mukaan, pääset tutkimaan vesialueita huomattavasti rivakammin kuin uiden.
Käytetään kulkuneuvona vesistöissä. Veneen ohjailua muutettiin niin, että nykyisin eteenpäin meno tapahtuu kyllä näppäimistä, mutta vene kaartaa siihen suuntaan, jonne hiirellä pelaaja katsoo. Vauhtia taas jarrutellaan ja jopa käännetään vene näppäimistöstä käsin. Ainakin itsellä LSHIFT saa aikaan sen, että veneestä poistutaan. Venettä voi tehdä mistä hyvänsä puulankusta kuvan tapaan.
(Veneen data-arvo: 333)


Onkivapa: 3 puutikkua ja kaksi lukinnarua kuvan mukaan. Lukinnarua saat hämähäkeiltä tapettuasi sellaisen ensiksi. Käyttö: Kalastukseen vedestä, eli mene järven rannalle ja ongi pelissä, mutta huomaa että vapa ei ole ikuinen. Toisaalta molemmat materiaalit vapaan ovat uudistuvia, eli keppejä saa puista ja puuta tukeista ja lukinnarua kaivostunneleista sekä strongholdien kirjastoista (rikkomalla seitti saksilla tai miekalla) ja lukkeja tappamalla.
(Ongen data-arvo: 346)


Sanko tehdään kuvan mukaisesti asettamalla kolme rautaharkkoa. Tällä voi lypsää kumpaakin lehmärotua, ottaa vettä ja kuljettaa laavaa. Sankoja voidaan stackata 16:sta kappaleen ryhmiksi, mutta edelleen resepti on kuten kuvassa.
(Sangon data-arvo: 325)
TRIVIAA: Aluksi jos pelaaja asetti laavalla täytetyn sangon uuniin vaikka puuhiilen teon yhteydessä, niin sanko meni mukana, myöhemmin tämä asia korjattiin niin, että sangon sai takaisin.


Suppilo tehdään kuvan mukaisesti. Suppilo on uudistuva materiaali sen ainesosien saannin kannalta ajatellen. Suppiloa käytetään
esimerkiksi rahtausasemissa, jossa tavara siirtyy suppilon avulla siihen kirstuun, johon suppilo on tarttunut kiinni. Vaatii myös
hieman punakivivirittelyä ja kirstullista kaivoskärryä.
(Suppilon data-arvo: 154)


Pata tehdään rautaharkoista kuvan mukaan laittamalla harkot U-asentoon. Yksi pata vetää sangollisen vettä (alunperin pata oli tarkoitus poistaa) ja siitä voi ottaa vettä pulloihin jälkikäteen 3 kertaa.
(Data-arvo, blokki: 118, data-arvo, esine: 380)

Kompassin ohje: 1 red stone (punakivi) ja 4 rautaharkkoa kuvan mukaan aseteltuna, löydät helpommin aloituspaikkaan eli spawning point. Punakiveä löytää vasta aikaisintaan, kun Y-koordinaatin lukema on 32 ja jokainen onnistuneesti hakattu blokki antaa 4-7 kpl tätä malmia. Kompassia tarvitaan myös kartan teossa.
(Kompassin data-arvo: 345)

Alasin valmistetaan kuvan mukaan, tarvitset siis 3 rautablokkia ja 4 rautaharkkoa eli yhteensä tarvitset 31 rautaharkkoa voidaksesi valmistaa yhden alasimen. Alasin vaatii käytössä kokemuspisteitä ja sillä voi esimerkiksi nimetä uudelleen esineen ja toisin kuin craftatessa esineitä, alasimella voi korjata esineen käyttämällä sopivaa materiaalia. Huomaa että maan vetovoima vaikuttaa alasimeen, eli jos alasimen alla ei ole mitään blokkia tai se tuhotaan, alasin putoaa metallisen äänen kera. Alasin myös aiheuttaa damagea mobeille ja toisille pelaajille.


VASEMMALLA: Kolmesta lasiblokista saa kolme pulloa kuvan mukaan laitettuna. Pullon voi täyttää vedellä oikean kuvan mukaan joko vesistöä klikkaamalla tai padasta ottamalla vettä. 374 = lasipullo, 373 = eri juomat.


PANIMOLAITE: Kuvan mukaan 1 Roihusauva ja 3 mukulakiveä, tämän voi asettaa maahan ja sitä tarvitaan eri juomien tekoon.
(Data-arvo, blokki: 117, data-arvo, esine: 379)

MAAGIKON PÖYTÄ: Tällä tehdään eri loitsuja hakuille, miekoille ja ehkä panssareillekin. Huomaa että loitsuriimit ovat kirjassa ns. Galaktisella aakkosjärjestelmällä joka on Commander Keen-pelisarjastakin tuttu.
(Data-arvo maagikon pöydälle: 116)

ÄÄRENARKKU: Tämä ei ole tavallinen arkku valmiina, vaan jos teet näitä vaikka kaksi kappaletta, laitat toisen majapaikkaasi ja toisen jonnekin tosi kauas, niin arkkuun laitetut esineet ilmaantuvat myös toiseen (majapaikan) äärenarkkuun ja päinvastoin. Tästä hyötyy eniten jos eksyt tosi kauas, niin lykkäät tämmöisen maahan ja laitat inventaariosi kaikki esineet (sinulle tärkeät, esim. kulta, sammalkivi, malmit ja harvinaiset blokit) ja yksinkertaisesti tapat itsesi. Jos kaikki onnistuu, samat tavarat ovat tukikohtasi luona olevassa arkussa myös. Näin säästyy hermot ja releet jos kuolee vaikka laavaan ja kaikki tavarat katoavat. Niin ja se valmistus toki! Neliön muotoon 8 obsidiania ja yksi äärensilmä. Äärensilmät valmistetaan roihujauheesta.
(Data-arvo äärenarkulle: 130)


Kurpitsansiemeniä
saa 4 kappaletta kurpitsasta. Punaiset ruudut tarkoittavat, että esineet voi craftata myös 2x2 ruudussa.
(Kurpitsansiementen data-arvo: 361)


Meloninsiemeniä saa melonista tietty, melonia on myös mahdollista ostaa siivuina toisinaan kyläläisiltä.
(Meloninsiementen data-arvo: 362)


Kimaltelevan meloninsiivun teko kultahipusta, tämä on erään juoman tärkeä ainesosa.
(Kimalteleva melonin data-arvo: 382)


Magmavoidetta
saa myös Magmakuutioilta, mutta sitä voi itsekin tehdä, tarvitset roihujauhetta ja limapallon kuvan mukaan laitettuna. Magmavoide on uudistuva luonnonvara.
(Magmavoiteen data-arvo: 378)


Roihujauhetta saa tietty roihusauvasta 2 kappaletta jota tarvitaan mm. magmavoiteen teossa, sekä äärenhelmen muuttamisessa äärensilmäksi ja erilaisissa juomissa yhdessä hornapahkan kanssa.
(Roihujauheen data-arvo: 377)


Paperi: 3 kpl sokeriruo'on palaa tuottaa 3 paperiarkkia, joita tarvitaan kirjan ja kartan tekoon.
(Paperin data-arvo: 339)


Kultainen porkkana: Tehdään porkkanasta ja kahdeksasta kultahipusta. Palauttaa ruokatarvetta +3 ja lisäksi tätä tarvitaan yönäkymä- ja näkymättömyysjuoman teossa. Kuvan porkkanatekstuuri on ensiksi kokeiltu, joka sittemmin muutettiin yhteen
porkkanaan.
(Kultaisen porkkanan data-arvo: 396)


Kiviaita: Kahta eri tyyppiä, vasemmalla tavallinen, oikealla sammalkiviaita. Molempiin tarvitaan 6x mukulakiveä tai sammalmukulakiveä jolloin saat käyttämästäsi kivestä riippuen joko kiviaitaa tai sammalkiviaitaa kuusi kappaletta, hornatiiliaidan ja aidan tapaan et voi hyppiä näidenkään yli ilman apukeinoja.
Alla on kiviaitojen molempien versioiden arvot:
- Kiviaita: 139:0
- Sammalkiviaita: 139:1


Esineen kehys: Käyttöarvo koristeellinen, tähän voi ripustaa vaikka voitonmerkiksi tai pröystäilemään muille saavutuksillaan lähes mitä tahansa, blokkeja ja blokinkaltaisia esineita (kuten korkea ruoho ja kalterit) sekä esineitä (kultaharkko, ruukku, omena, limapallo...) Kilkkaa craftauskuvaa jotta näet esimerkin.

Ruukku: Käyttöarvo koristeellinen, ruukkuun voi laittaa erilaisia kasveja ja molemmat sienet sekä kaktuksen. Ruukun voi asettaa joko maahan tai sisätiloihin luomaan koristeellisuutta. Ruukulla on erilaisia aliarvoja sen blokille, jonka id on: 140 Lista alla! Ruukkua voi stackata 64 pinkan ryhmäksi.
140:0 = tyhjä
140:1 = unikko (myös alatyypit muttei ne kaksiosaiset)
140:2 = voikukka
140:3 = tammentaimi
140:4 = kuusentaimi
140:5 = koivuntaimi
140:6 = viidakkopuuntaimi
140:7 = kärpässieni
140:8 = herkkusieni
140:9 = kaktus
140:10 = kuollut kasvi
140:11 = saniainen
140:12 = akasiapuun taimi (esiintyy savannibiomeilla ja savannien mäkibiomeissa)
140:13 = sysitammen taimi (löytää sysimetsäbiomeilta, nimi "sysitammi" suomennettu nimestä "dark oak")


 
Porkkana ongessa:
Apuväline, jolla voidaan ohjata sikaa kun pelaaja ratsastaa satuloidulla sialla. Jotta sika kulkee kovempaa, pelaajan on käytettävä porkkanaa ongessa oikealla hiiren korvalla. Sika liikkuu sinne, mihin keppi osoittaa. Tällä on ilmeisesti tarkoitus helpottaa tavoitteen "Kun possut lentävät" saamista. Ésineen valmistus tapahtuu kuvan mukaan.


Kirja: 3 kpl paperia ja yksi nahka mihin tahansa ruutuun sivulle tuottaa kirjan, jota tarvitaan 2 kpl tuon lisäksi, jotta saa aikaan kirjahyllyn. Kirjahylly löytyy rakennusmateriaaleista. Historiaa: Aiemmin kirjan reseptiin riitti pitkään pelissä vain 3 paperia (saa sokeriruo'osta). Sitten reseptiin lisättiin nahka, joka kuvastaa kirjan kansia. Nahka voi olla missä ruudussa tahansa, kunhan paperit on toisiinsa nähden kuvan osoittamalla tavalla.
(Kirjan data-arvo: 340)


Kello: 4 kultaharkkoa ja yksi punakivi keskelle kuten kuvassa on esitettynä. Toiminta: kellon "levy" pyörii hitaasti ja musta alue kuvaa hämärää aikaa ja sininen valoisaa aikaa.
(Kellon data-arvo: 347)


Kirjoitettava kirja: Tarvitset sulan, mustepussin (saa mustekaloilta) ja kirjan. Kirjaan voi kirjoittaa mitä haluaa, katso kuvaa kirjan sivusta klikkaamalla craftausreseptin kuvaa myös. Yksi kirja sisältää 50 sivua ja kun kirjan signeeraa, ei sitä voi enää muokata. Tähän voit kirjoitella vaikka sinulle tärkeitä koordinaatteja, pitää vieraskirjaa, ihan mitä tahansa kunhan kohtuus säilyy.
(Kirjoitettavan kirjan data-arvo: 386)


Kaivoskärry Kirstulla: 1 kaivoskärry ja 1 kirstu jolloin saat kaivoskärryn johon voit säilöä tavaraa (mitä tahansa) ja työntää tätä joko käsin tai alempana olevalla moottoroidulla kaivoskärryllä. Tälle on tarvetta myös, kun rakentaa rahtausaseman jonnekin, jolloin rahtaaja (oma suom. hopperille) kerää tästä kaiken kirstuun, johon rahtaajan kapea pää osoittaa jos on tilaa vain kirstussa.
(Kirstullisen kaivoskärryn data-arvo: 342)


Moottoroitu Kaivoskärry: 1 kaivoskärry ja 1 uuni joka toimii niin, että palavaa ainetta (yleensä hiiltä) syötetään uuniin ja kärry liikkuu niin kauan kunnes polttoaine loppuu. Käytetään työntämään raiteilla toisia vaunuja.
(Moottoroidun kaivoskärryn data-arvo: 343)


Kaivoskärry Dynamiitilla:
1 kaivoskärry ja 1 tnt jotka asetetaan kuvan mukaan, tällä tavoin voit ohjata räjähtämään dynamiitin halutussa pisteessä aktivointiraiteen avulla.
(Dynamiitilla varustetun kaivoskärryn data-arvo: 407)


Kaivoskärry suppilolla:
1 kaivoskärry ja 1 suppilo kuvan mukaan.
(Suppilolla varustetun kaivoskärryn data-arvo: 408)


Kaivoskärryt (mining carts): 5 rautaharkkoa kuvan mukaan. Näissä voi joko itse matkustaa tai niihin voi kuulemma sijoittaa esineitä* tai eläimiä. Esimerkiksi susi, pieni limakuutio ja lammas ovat kerran hypänneet tuollaisen kyytiin. Kaivoskärry arkulla vaatii arkun ja kaivoskärryn, jossa arkku tulee ruudukossa ylle ja kaivoskärry alle. Nykyisin kaivoskärryn saa liikkeelle jo näppäimistöltä käsin riippuen miten liikkumispainikkeet on asetettu.
(Normaalin kaivoskärryn data-arvo: 328)


Tulukset
: 1 piikivi ja 1 rautaharkko kuten kuvassa, käytetään tulen sytyttämiseen ja tällä voi raivata ilmaan jääneet turhat puunlatvat valitsemalla tulus ja klikkaamalla puunlatvaa.
Varoitus! Väärä tai varomaton käsittely voi aiheuttaa laajoja metsäpaloja!
(Tuluksten data-arvo: 259)


Sängyssä voi nukkua öisin ja se valmistetaan asettamalla 3 minkä tahansa väristä villablokkia (saa keritsemällä lampaita) ja kolme puublokkia kuten kuvassa. Jos pelaaja kuolee, niin pelaaja syntyy uudestaan sen sängyn viereen, jossa yöpyi viimeksi. Sängyssä nukuttaessa pelaaja "herää" päiväsaikaan.
(Sängyn, esineen data-arvo: 355)


KIVI- JA PUUPAINIKE: Versioon 1.3.2 asti kivinappiin tarvitaan 2 kiveä, sitten reseptiä muutettiin 1.4.2:sen snapshoteissa niin, että tarvitaan vain 1 kivi, samoin puunappiin tarvitaan vain 1 puulankku. Sekä kivi- että puunappi lyövät hetkeksi virtaa vaikkapa sähköraiteelle.
(Kivinapin data-arvo: 77 ja Puunapin data-arvo: 143)
HISTORIAA PAINIKKEISTA:
-
1.0.1 alpha: Kivipainike julkaistiin Salainen Perjantai 3 Päivityksessä.
- 1.5_01 beta: Kivipainikkeessa oli pienimuotoinen bugi, joka korjattiin versiossa 1.6.6 beta.
- 1.4.2:sen snapshotissa lisättiin puinen painike omalla id-arvolla (suluissa yllä), tämä oli mahdollista laukaista niin nuolin kuin pelaajan toimesta.
- Myöhemmin, saman version snapshotissa 12w34b muutettiin sekä puu- että kivipainikkeen reseptejä niin, että tarvitaan vain yksi puu (lajilla ei ole väliä) tai yksi kivi. Tämä siksi, jotta ristiriitoja keppireseptin kanssa ei muodostuisi.
- 1.8 14w04a snapshotissa lisättiin mahdollisuus asetella blokkien ylä- ja alapuolelle.


 KAHVA (TAI VIPU): näin syntyy kahva, joka on mukulakivestä ja tikusta joka on jatkuvasti päällä/pois kunnes toisin käy. Mukulakiveäkin voi sulattaa uunissa sileäksi kiveksi. Kuva on aika vanha, mistä johtuu kuvan väriero.
(Kahvan data-arvo: 69)


ANSAKYTKIN
: Tehdään kuvan mukaan, kytkinten väliin laitetaan narua jota saa lukilta ja seittejä miekalla rikkomalla (tai tyrmistä satunnaisena). Ansakytkimen voi virittää vaikka ampumaan nuolia syöttölaitteen kautta ja näitä nuoliansoja,
jotka hyödyntävät ansakytkimiä, näkee viidakkotemppeleissä. (Ansakytkimen data-arvo: 131).


TNT/RÄJÄHDE Tehdään kuten kuvassa, itse ruutia (gunpowder) saa mm. creepereitä tappamalla tai tyrmistä satunnaisesti arkuista löytämällä. Nykyisin voi hyvällä tuurilla saada pyramidin kammiosta 9 kpl räjähteitä. Huomaa tämä! TNT:hen vaikuttaa paine eli jos vieressä räjähtää toinen TNT, niin se vaikuttaa viereisen TNT:n räjähdystapaan. Tätä tapaa voi hyödyntää laatiessa mobeille ns. maamiinoja. Helpoin ja nopein tapa saada räjähteitä on suunnata aavikolle, mennä pyramidiin ja varoen laskeutuen aarrekuiluun jossa on ansa, eli painelaatta keskellä 3x3 kuilua jonka voi tuhota hakulla turvallisesti. Sitten vain keräät räjähteet joita on 9 yhteensä hiekkakivien alla ja ulosmittaat kirstut ja niiden sisällön.
(TNT:n data-arvo: 46)

POLTTOUUNI
STA TIETOA:

Koska rauta ja moni muu aines vaatii polttouunia (rnace), niin tämän kaavan mukaan se väsätään, asetat 8 mukulakiveä kuvion mukaisesti. Polttouunissa alempaan ruutuun tulee kivihiili/hiili ja ylempään aina jalostettava asia, kuten rautamalmi, kultamalmi, kaktuksenpala, siankyljys, kana, kala yms. Kuvassa jalostetaan rautamalmia harkoiksi, tarvitset vähintään yhden rautamalmiblokin ja jotain joka palaa. Pisin paloaika on laavasangolla (no onhan laava kuumaa, sulaa kiveä) ja myös tukki palaa sekä melkein kaikki puinen tavara alkaen taimista jukeboxeihin asti. Myös kaikki puiset työkalut palavat kuten puumiekka ja puulapio. Paras polttoaine on hiili, jolloin tarvitset 8 hiiltä yhden (64 kpl) stackin valmistukseen. Joka kerta kun sulatat tai valmistat uunissa jotain, saat aina kokemusta joten kokemusta voi kartuttaa myös pelattaessa rauhallisella tasolla.
(Uunin data-arvo: 61)



Rautamalmi sulaa harkoiksi, joille on valtavasti käyttökohteita alkaen suojuksista raiteisiin asti. Saman kaavan mukaan kultamalmia sulatetaan harkoiksi uunissa.


Yhden tiiliblokin teko on aika monimutkaista, ensin harmaanväriset blokit, joita on rannoilla (ainakin jokien) ja veden allakin, otetaan talteen (nopeiten lapiolla) ja poltetaan tiiliksi uunissa. Tiiliblokki syntyy vasta, kun 4 tiiltä asettaa kuten vasen kuva osoittaa (45 = tiiliblokki).


Kivihiiliblokki
on 1.6.x versiossa lisätty "tiivisteblokki", jolla on huomattavasti pitempi paloaika uunissa kuin kivi- tai puuhiilellä. Puuhiiltä ei voi tiivistää kuvan kuutioksi, ainoastaan kivihiilen voi tiivistää. Huomaa että kivihiili palaa myös maastossa eli jos tuli roihuaa, tämäkin palaa mukana.
(Kivihiiliblokin data-arvo: 173)


Hornatiiliblokin teko tapahtuu saman kaavan mukaan kuin normaalin tiilen. Tämä metodi tekee hornatiilen saamisesta aiempaa helpompaa. Itse hornatiiliä saadaan hornahietaa sulattaen uunissa.


Kaktusta polttamalla saadaan kaktusvihreää väriä (351:2 uudistuva) sitä voi jatkojalostaa:
lazulin kanssa = syaaninsinistä väriä (351:6, ei uudistuva)
luujauheen kanssa = limetinvihreää väriä (351:10 uudistuva)


Kala on hyvä kypsentää, mutta jos kalaa on paljon, koitapa hankkia viidakosta naukuva elukka lemmikiksesi. Noteeraa myös roihusauva, jolla kala kypsyy! Kalan valmistaminenkin avaa tavoitteen, olikohan "Maukasta kalaa" tai vastaava?
(349 = raaka kala, 350 = kypsä kala, uudistuva luonnonvara, tulee täydennystä tähän kohtaa tietoihin)


Perunat (raaka = 392, keitetty = 393, myrkyllinen = 394, uudistuva luonnonvara) pitää ensin keittää jotta niitä voi syödä. Perunaa viljellään kasvipenkissä (vertaa alempaan kuvaan) ja sillä on 4 eri kasvuvaihetta kun taas viljalla on 8. Kun perunaa ottaa kasvupenkistä, saa 1-4 perunaa.
On myös olemassa 2% todennäköisyys saada myrkyllinen peruna jota ei voi käyttää uunissa. Perunaa esiintyy myös satunnaisena viidakkobiomeissa, harvinaisena zombin pudottamana ja myös kylien viljelysmaissa viljan kanssa. Jos erehtyy syömään myrkkyperunan (pienessä kuvassa vasemmalla oleva vihertävä on myrkyllinen, oikealla on kelvollinen peruna), niin saa ruokamyrkytyksen 4 sekunnin ajaksi. Myrkyllinen peruna on tosielämässäkin vihertävä!
PERUNAPENKISSÄ KASVAA PERUNAA.


 Porsaanpihvi kypsyy taaskin roihusauvan avulla. Roihusauvan paloaika on melkoisen pitkä.
(Data-arvot: raa'alle porsaanpihville: 319, sekä kypsälle porsaanpihville: 320)


Naudanliha paistuu kypsäksi. Kaikki ruokatavarat, paitsi kananmunat ja maito, ovat stackattavissa 64:n suuruisiksi pinoiksi, mutta kananmunat voi stackata vain 16 munan pinoiksi (neljännes-stack) (363 = raaka pihvi, 364 = kypsä pihvi, uudistuva luonnonvara) TRIVIAA: Naudanliha on irl raakana oikeastikin punaista.


Pesusieni (Sponge)
Data-arvo: 19



Lohi lisättiin peliin 1.7:n dev-versioissa, lohi on yksi syötävistä kaloista peruskalan ohella, jota voi saada onkimalla. Lohi on myös uudistuva luonnonvara.

Tämä on resepti, jolla voi polttaa saviblokin kovetetuksi saveksi. Kuvassa stack saviblokkeja palaa puuhiilten avulla (huomaa muutettu puuhiilen tekstuuri) kovetetuksi saveksi. Kovetettua savea voi edelleen värjätä eri väriaineilla koristekäyttöön. Alla taulukko mikä väri värjää milläkin tavoin. Huomaa, että saven saantia helpottaa (kovan saven) jatkossa Mesa-biomiperhe versiossa 1.7.* jossa on kovetettua savea, punaista, oranssia ja keltaista savea; valkoista ja vaaleanharmaata savea.
Vasemmalla ylhäältä alas: violetti, vaaleansininen, syaaninsininen, sininen, limenvihreä ja vihreä kovetettu savi. Keskellä: musta, harmaa, vaaleanharmaa, valkoinen, magenta ja vaaleanpunainen kovetettu savi. Oikealla: punainen, oranssi ja keltainen kovetettu savi. Värjätyillä saveilla on samat aliarvot kuin värjätyillä villoilla, värilaseilla ja matoilla, joten jos valkoinen villa on 35:0 niin vastaavasti valkoinen savi on silloin: 159:0 ja oranssi on: 159:1 ja magenta on: 159:2 ja vaaleansininen on: 159:3 ja niin edelleen.

ASEET JA SUOJUKSET:




 



 

 
 

Erilaisia kenkiä, näistä vain nahkaa voidaan värjätä. Pelin koodissa on jalostusohje tulipanssarikengille, tosin niitä saa myös luovassa tilassakin tai ostamalla kyläläisiltä.


Suojainteline on maahan asetettava esine, johon voi ripustaa pelissä nykyisin käytössä olevat suojaimet. Tämän tekoon tarvitaan kuusi keppiä kuvan mukaan, sekä yksi kivilaatta kuten kuvassa. Kuvassa on käytetty sileää kivilaatta.
(Suojaintelineen data-arvo: 416)

ALLA OLEVAAN LISTAAN ON LAITETTU ERI SUOJAINTEN KESTÄVYYSLUKEMAT:

Nahkakengät Nahkatunika Nahkahousut Nahkakypärä
Rautakengät Rautapuku Rautahousut Rautakypärä
Kultakengät Kultapuku Kultahousut Kultakypärä
Timanttikengät Timanttipuku Timanttihousut Timanttikypärä
Tulikengät Tulipuku Tulihousut Tulikypärä

PUNAKIVIVIRITELMÄT:


Punakivisoihtu on monikäyttöinen esim. virranjakajana, merkkilamppujen tekemiseen, lisäksi näitä tarvitaan diodien (punakivitoistin pelissä) tekemisessä. Myös tällä annetaan virtaa sähköradoille ja siitä voi vetää punakiveä joka toimii johtimena. 76 = aktiivinen 75 = passiivinen.

Punakivilampun periaate on oikeastaan aika simppeli: Se voidaan joko sarjoittaa diodien ja punakivien avulla sarjaksi tai sitten niin, että laittaa vivun (lever) punakivilampun viereen. Lampulla on kaksi asentoa: on ja off. Tällä voi tuottaa valoa huoneisiin miten itse haluaa. Eli kuten kuva kertoo, tarvitset 4 punakiveä ja yhden hehkukiven. (Punakivilampun data-arvo: 123)


Sävelkuution
tekotapa on aika helppoa kuten kuvasta näkyy, puuksi käy mikä tahansa kuudesta eri puulankkulajista. (Sävelkuution data-arvo: 25)


Vasen kuva: Piston (mäntä = 33). Oikea kuva: Sticky piston (vetomäntä = 29). Tehdään kuvan mukaan, eli tarvitset nämä: 3 puublokkia, 4 mukulakiveä, 1 rautaharkko ja 1 punakivi (red stone). Lisäksi sticky pistonin tekoon tarvitset normaalin pistonin ja limapallon (saa limakuutioita tappamalla). Pistonien tarkoitus on siirrellä blokkeja ja niitä voi käyttää mm. ansan tai raskaamman oven teossa. Pistonit vaativat aina punakiviviritelmiä toimiakseen.


Jakelulaite (tai annostelija): Muuten kun polttouuni, mutta etuosan tekstuuri on erilainen. Tämän voi asettaa ampumaan nuolia, tulipalloja tai syöttämään vaikka erilaisia tavaroita pelaajille, tarvitsee usein jotain punakiviritelmiä, mutta vähintään painelaatan/napin/kahvan viereen aktivoituakseen.


Valosensori: Tämä reagoi valoon, eli vaikkapa punakivilamppu pysyy valaistuna kunnes valoisuus laskee niin paljon, että punakivijohdinta pitkin kulkeva signaali sammuttaa lampun ja sytyttää sen taas, kun on tarpeeksi valoisaa. Reseptin
kannalta ei ole väliä, mitä puulaattaa neljästä eri vaihtoehdosta käytät. Valosensori myös palaa uunissa noin 15 sekunnin ajan.
(Valosensorin data-arvo: 151)


Painosensorilaatta, raskas (148): Kuin kultainen versio, mutta vaatii enempi reilusti esineitä päälleen aktivoituakseen.


Painosensorilaatta, kevyt (147): Tämä aktivoi punakivijohtimen jännitteiseksi heti, kun sen päälle heitetään tarpeeksi paljon esineitä ja jännitteen vahvuus riippuu täysin siitä, paljonko laatan päällä on esineitä.


Punakiviblokki (152): Tällä on kaksikin käyttötarkoitusta, punakiven säilöntään tiiviimpään tilaan ja virranlähteenä antamaan voimaa esimerkiksi punakivilampuille. (Sama reseptikuva on tarkoituksella ylempänä.)


Sähköradan ohje: 6 kultaharkkoa, 1 tikku ja yksi punakivi kuvan mukaisesti laitettuna, saat 6 sähköratakiskoa. Tätä tarvitaan normaalissa pelissä ainakin paikoissa, joissa kaivoskärryn tulee nousta mäki ylös nopeasti, sähkörata voidaan aktivoida ainakin kytkemällä se virtaan napista tai vivusta, laittamalla sen eteen tunnistinraide tai asettamalla siihen punakivisoihtu niin, että rata saa sähkökontaktin. Sähköradalla kärry liikkuu tosi rivakasti myös.
(Sähköraiteen data-arvo: 27)

Detector rail (tunnistinkisko): 6 rautaharkkoa, 1 painekivilaatta (sulata cobblestonea ensin kiveksi) ja 1 punakivi (red stone). Tällä voi mm. laatia junaradoille merkkiääniä säätämällä sävelboxia ja vetämällä tämän kiskon ja sävelboxin välille punakiveä.
(Tunnistinkiskon data-arvo: 28)


Activator rail (Aktivointikisko, 157)
: 6 rautaharkkoa, 1 punakivisoihtu ja 2 tikkua. Tätä käytetään ainakin tnt:llä varustetun kaivoskärryn aktivointiin ja itse raide vaatii aina virtaa punakivestä toimiakseen. Muutoin raide toimii normaalin raiteen tavoin. Muuta käyttötarkoitusta ei ole vielä tiedossa.

KUKAT JA LUONNON ANTIMET:

Vesimelonin siemeniä saa kaivostunneleista tai ostamalla vesimelonia kyläläisiltä ja vesimeloni vaatii kasvaakseen vähintään 1 farmlandin taimen viereltä. Myös vettä vaaditaan. Vesimeloneja spawnaa myös viidakkobiomeille joka helpottaa vesimelonin saantia (tai sitten ei) Kokonaisen vesimelonin saa, kun asettaa kuvan mukaan 9 meloninsiivua. (1.8 betan seikkailupäivityksessä vesimeloni tiputtaa 3-7 siivua.) Vesimelonin voi hajottaa uusiksi. (Vesimeloni, kokonainen: 103)


1.6.x version mukana tuli viljapaalit, niitä voi asettaa koristeeksi joko pysty- tai vaakasuoraan kuten tukkeja
tai sitten toisena käyttönä niitä voidaan käyttää uusien mobien, eli hevosten kesytykseen.
(Hevosia tapaa tällä hetkellä vain tasangoilta sekä savannibiomeilta.)


(Leipä: 297) Näin teet leipää, leipä on stackattavissa 64:ksi, viljat taas voit asettaa vaakatasoon mille tahansa kolmesta vaakarivistä kuvan tapaan.

Ennen 1.6.* versiota resepti näytti tältä!

Nykyisin käytössä oleva resepti joka tuli alkaen 1.6.* versiossa tavalliselle kultaomenalle.
Kultaomenan voi löytää myös tyrmästä (dungeon) ja tukikohdasta (stronghold) sekä ehkä kaivostunnelin kärryistä.
Lumottu kultaomena.
(322:0 = normaali kultaomena ja 322:1 = lumottu kultaomena)
Lumottu kultaomena on ainut ruoka, jolla on maagisia vaikutuksia. Kultaomenaa tarvitaan myös yhdessä heikkousjuoman kera parantamaan zombieksi muuttunut kyläläinen sekä lisäksi normaalia kultaomenaa tapaa harvinaisena herkkuna tyrmistä ja strongholdeista satunnaisena.


Sokeri:
Sokeriruoko kasvaa rannalla 2-5 kappaleen ryhminä ja yksi ruokopala tuottaa sokeria läjän kuten kuvassa, sokeri on yksi pullotusreseptin ainesosa hornapahkan kanssa ja lisäksi sokeria tarvitaan kakkuun ja kurpitsapiirakkaan. (352)


Voikukasta saattoi ennen 1.7.* version kehitysversioita saada 2 keltaista väriä,
sitten sitä muutettiin niin, että yksi voikukka tuottaa vain yhden kappaleen keltaista väriä.

Ruusu oli pelissä pitkään vielä 1.6.* versioon asti. Sitten 1.7.* snapshot-versioissa ruusu korvattiin ensin unikolla, nimi vaihtui unikon nimeksi ja myöhemmin reseptiä muutettiin niin, että vanhan reseptin (vasemmalla) sijaan unikko tuottaa vain yhden värin punaista. Punaista voi jalostaa lasuliitin kanssa violetiksi, luujauheen kanssa vaaleanpunaiseksi tai keltaisen
kanssa oranssiksi väriksi. Kuten voikukan kohdalla, on vanha resepti vieressä siksi, jos joku haluaa pelata vanhaa versiota.

Sininen orkidea esiintyy toistaiseksi lähinnä suobiomeissa ja siitä saa vaaleansinistä väriä kuvan mukaan.

Päivänkakkarasta taas saa vaaleanharmaata väriä.
Syreenistä saa magentaa väriä.
Ruusupensas antaa punaista väriä.

Pioni antaa vaaleanpunaista väriä.

Auringonkukka antaa keltaista väriä, jokainen iso kukkakasvi antaa 2 kpl väriainetta.


Tulppaaneja voi käyttää koristeluun tai värin lähteenä, kuvissa vasemmalta oikealle: punainen, oranssi, valkoinen ja vaaleanpunainen tulppaani. Tulppaaneille ominaista on niiden kasvamistapa saman tulppaanivärin ryhminä. Joskus satunnaisena tulppaaneja bongaa tasankobiomeiltakin.


Näiden kahden nimet sain selville vasta myöhemmin, vasemmalla on keijunsilmä ja oikealla laukka, jota tapaa lienee vain kukkametsäbiomeissa, koska muualta en ole havaintoja tehnyt. Vasemmalla olevasta saa vaaleanharmaata väriä ja oikealla olevasta magentaa väriä. Ihmeen paljon vain laukka muistuttaa ruohosipulin kukintoa?


Punainen väri ja keltainen väri tuottavat yhdessä oranssia väriä, molemmat tarvittavat värit saadaan aina kukista tai luovassa tilassa valikosta ottamalla.