Minecraft

TIEDOTE: Sivustoa kavennettu suunnitelmien mukaisesti ja nyt voikin suunnitella nykyaikaisempaa yläpalkkia sivustolle joka voisi teemaltaan myötäillä tulevaa 1.8.x versiota jopa.

Ilmakuva Valvovan Silmän Keskuksesta, jonne eivät hirviöt tule (teoriassa).
Horuksen-Silmä, ikivanha Egyptiläinen symboli jolla on positiivinen merkitys ja sen toinen nimitys onkin Kaikkinäkevä Silmä.
Tämän suunnittelu kesti päivän, tekeminen 2 päivää ja koki useita grieffausiskuja ennen suojausta. (Muuten, tiedän ulkoa VR-talon kurpitsan luvun.)



Kuvakaappaus Minecraftista, ainoastaan maan pohja ja taivas rajoittaa luovuutta. Tästäkin on saatavilla nykyisin-kuva. Lisää kuvia on täällä (versiosta 1.8 eteenpäin) ja samalla sivustolla on erikseen vielä albumi ennen 1.8 versiota otetuille kuvakaappauksille. Tuo screenshot on versiosta 1.5_01 jolloin VR-taloa ei vielä ollut.

Pelaaja aloittaa uuden yksinpelin aina tyhjin käsin, ellei valitse aloitusarkkua ennen uutta peliä. Kuitenkin, jos pelaat Survival-moodia, on raaka-aineet on saatava talteen käsivoimin ainakin alussa. Sivulla Pelin Aloitus on kerrottu, miten pääset alkuun ilman isoja ongelmia. Ainakin ekaa kertaa pelaavan henkilön on syytä aloittaa moodilla "Peaceful", mutta kokeneet konkarit voivat ottaa enempikin haastetta mukaan. Pelissä on eri generointitapoja, joita on:

Default (Oletus), normaali maailmanseedaus.
Large Biomes (Suuret Kasvillisuusvyöhykkeet), kuin oletus, mutta biomit ovat jopa yli 6x suurempia.
Superflat (Tasainen), tätä voit muokata mieleiseksesi erillisellä generointisuunnitteluvälineellä. Lisäksi on tarjolla joitain valmispohjia.
Customized (Räätälöity), sisältää myös valmispohjia, lisäksi voit muokata itse mieleisesi maailman vaikkapa poistamalla dungeonit, muuttamalla vesi- ja laavajärvien yleisyyttä ja vaihtamalla merenpinnan tasoa.
AMPLIFIED, tarkoitettu huvin vuoksi, vaatii paljon tietokoneelta resursseja.

- Survival (Selviytyminen) = Voit kerätä loputtomasti resursseja kuten puuta, kiveä, multaa ja jalostaa niitä. Uusimmassa versiossa voit lukita vaikeustason myös, tosin minecraftin englanninkieliseltä sivulta olin lukevinani, että vaikeutta voi silti vaihtaa; mikäli huijaukset on enabloitu.
- Creative (Luova) = Luova pelitila, voit lennellä ja rikkoa blokkeja kertalaakista ja rakentaa yhtä rivakasti lähes mitä tahansa. Melkein kaikki blokit ja esineet ovat käytössäsi.
- Hardcore (Kovanaama) = Kuin Survival, mutta lukittu vaikeimmalla vaikeusasteelle ja käytössä vain yksi elämä.
- Spectator = Tarkoitettu vain maailman vapaaseen tarkasteluun, mahdollista saada päälle komentamalla: /gamemode 3 .

Pelissä on erilaisia mobeja, jotka jaetaan eri tavoin sen mukaan, miten ne generoituvat ja reagoivat pelaajan kanssa. Luokitus olisi jotenkin tämän kaltainen:
Passiiviset mobit = eivät ikinä hyökkää pelaajan kimppuun, esim. lammas, possu, mustekala, lepakko...
Neutrit mobit = hyökkäävät vain ärsytettyinä, näitä on mutanttipossu, enderman, lukki (päivänvalossa) ja susi (villi).
Vihamieliset mobit = yrittävät aina hyökätä pelaajan kimppuun, näitä on esim. zombie, luuranko, lukki, hornanhenki, roihu (blaze), lima (slime), vahti (guardian)...
Luodut mobit = ovat aina pelaajan luomuksia, nämä ovat lumiukko ja rautaukko.
Isot pomot = valtava määrä energiaa, nämä ovat pelin loppuvastus Enderdragon (Äärenlisko) ja Wither (Näivettäjä).
Lemmikit = Näitä ovat koirasusi (kesytetty villisusi) ja kissa (kesytetty oselotti) joista koirasusi puolustaa omistajaansa.