Minecraft
Faktaosio (Tulossa: kana ja jänis...)

Tähän olen suomennellut MinecraftWikistä erilaisia faktoja, joista osa on jopa totta IRL. Toki osa näistä on omia havaintoja peliä pelailtuani.
Tämä sivu on hieman sekava, voin tehdä passiivisille mobeille omat sivut kun vihamielisille mobeillekin on kerran.

XX
XX
- jättipuukin on mahdollista kasvattaa pelissä, tähän tarvitset vähintään 4 viidakko- tai kuusipuun taimea, eli jos mielit toisin sanoen neljä jättipuuta, tarvitset peräti 16 viidakko- tai kuusipuun taimea. Valitse ensin alue jossa ei ole pitkää ruohoa yhtään tai yritys epäonnistuu. Aseta neljä taimea 2x2 blokin kokoiselle alueelle vieretysten vähän kuten kaaviossa tuossa yllä. Sitten odota! Kasvua voit nopeuttaa aina luujauheella.

- Pelissä olevat sudet hyökkäävät lampaiden kimppuun mikäli lampaita on susien lähellä ja tappavat lampaat.



SUSI (TYYPPI: NEUTRI)
Kuvissa villisusi neutrina (vasen kuva), kesy susi (keskellä) ja koirasusi nimitagilla (oikealla), susi muuttuu vihamieliseksi villinä vain, jos sitä vahingoittaa jotenkin jolloin susi saa punaiset silmät ja murisee joka ei ole enää kesytettävissä. Kesyä sutta on mahdollista parantaa pelaajan toimesta käytännössä millä tahansa lihalla jota pelissä on. Suden häntä kertoo suden terveydentilan. Alhaalla oleva häntä kertoo esim. että susi kaipaa jotain lihaa raakana. Sudelle voi heittää myös mätää lihaa, koska susi ei sairastu siitä, eipä mene sekään hukkaan...

Jos pelaajan ja koirasuden (kesy susi) välille tulee tarpeeksi iso välimatka, susi siirtyy teleportaatiomaisesti pelaajan luokse.
Susi on mahdollista kesyttää luilla (1-5 sutta kohden), kesyyntymisen merkkeinä on mm. sydämet suden ympärillä sekä se, että susi saa kaulapannan ja se seuraa pelaajaa joka sen on kesyttänyt, ellei sutta komenna istumaan jolloin susi vain idlaa paikalla ja kääntää päätään aina pelaajaa kohti jos koirasusi näkee pelaajalle lihaa kourassa Koirasudet saavat myös pentuja, tarvitset kaksi kesytettyä koirasutta joille kummallekin annat raakaa lihaa (muistaakseni naudan- ja porsaanpihvit toimivat molemmat sekä mätä liha) niin saat suloisen pennun. Jos pelaaja vahingoittaa toista mobia, koirasusi yrittää aina tappaa vahingoitetun mobin. Neutrina sudet yrittävät aina tappaa lampaita. Huomaa myös pinkiksi värjätty kaulapanta ja koirasuden nimitagi.


Possuja tappamalla saa yleensä 0-2 porsaankyljystä ja toisinaan kokemuspisteitä. Porsaita vai lisätä viljan avulla ja pieni porsas seuraa vanhempiaan aikuisikäänsä asti. Pieni possu on hassu näky, sen pää näet on isompi kuin sen vartalo. Porsaat seuraavat sinua jos kädessäsi on vapa jossa on porkkana syöttinä, porsaita lisätään antamalla niille porkkanoita. (TYYPPi: PASSIIVINEN)


Nautaa tappamalla saa nahkaa ja naudan (raakaa) pihvilihaa. Nautaa voi lypsää olemalla tyhjä sanko kourassa blokin alempana nautaan nähden ja sitten kilkkaa sangolla nautaa. Possun ja lampaan tavoin nautaa tapaa lähes kaikkialla, muttei aavikko- valtameri- ja sienibiomeissa. Nautaa voi lisätä ruokkimalla kahta nautaa viljalla. (TYYPPI: PASSIIVINEN)


Vasemmalta oikealle lampaita: vaaleanpunainen, valkoinen, musta, tummanharmaa. Lisäksi on myös ruskea ja
vaaleanharmaa lammas. Kaikki nämä värivariantit ovat luonnollisia, mutta harvinaisin on vaaleanpunainen lammas.
(TYYPPI: PASSIIVINEN)
Uusimmissa versioissa lammas pudottaa tapettaessa yhden villablokin, mutta kerittäessä lammas tiputtaa 2-4 villablokkia. Elävää lammasta voi värjätä myös, mikä on kätevä tapa säästää harvinaisempia värejä, koska värjätty lammas tiputtaa siltikin 1-3 villablokkia. Moninpelissä villalla on usein tärkeä rooli kun tehdään vaikka patsas tai jokin iso maamerkki tai jonkin maan lippu. Lammas on passiivinen mobi, joka ei hyökkää edes haavoitettuna. Muiden mobien tapaan lampaatkin muodostuvat samanlaisissa ryhmissä. Lampaita voi ruokkia antamalla kahdelle lampaalla viljaa, jolloin kohta tulee jälkikasvua! Jälkikasvu kasvaa aikuiseksi ajan saatossa ja perii villan värin toiselta vanhemmaltaan. Kun karitsa kasvaa aikuiseksi, niin tämänkin voi värjätä. Huomaa että lammas voi pyrkiä pakoon avoimesta portista. Jos lampaita lisää luomismunan avulla, on mahdollista että spawnautuu joko musta, tumman- tai vaaleanharmaa lammas, ainakin itselle on näin käynyt kun lisäsin lampaita luomismunan avulla luovassa tilassa.
Muuta: Lammas pudottaa kuollessaan 0-1 lampaanlihaa ja 0-1 villablokin tai kypsän lampaanpaistin, jos lammas kuolee tuleen.



Hevoset ovat 1.6.x versiossa tulevia uusia passiivisia mobeja, jotka on kesytettävissä ainakin viljalla. Kesyyntymisen huomaa sydäminä hevosen ympärillä. Hevosella voi ratsastaa mutta hevonen voi ainakin aluksi, heittää sinut selästään pois. Hevosten värikirjo on aika laaja, kuvassa on kuusi eri hevosvärityyppiä, ylärivissä vasemmalta oikealle: valkoinen hevonen, valkoinen hevonen mustalla selällä (noteeraa lasso), ruskea hevonen valkoisilla laikuilla, ruskea hevonen valkoisilla jaloilla, ruskea hevonen mustalla selällä ja musta hevonen. Koska hevonen on mahdollista kesyttää, on se näin ollen kolmas kesytettävissä oleva rauhallinen mobi, tätä aiemmin kesytettävissä olevat mobit olivat susi ja oselotti.


KYLÄLÄINEN (TYYPPI: NPC)
Eroa näissä ei ole kuin ulkonäkö, lisäksi eri kyläläisten kanssa voi käydä kauppaa smaragdeilla (löytää vuoristobiomeista, temppeleistä ja pyramideista) tai muilla tavaroilla. Jos et satuta näitä, nämä reagoivat kauppoihin positiivisesti (vihreä väri) mutta satuttaminen (punainen väri) viilentää välejä huomattavasti. Vaihdossa saa esimerkiksi tuluksia, suojuksia, ruokaa tai smaragdeja. Mikäli kyläläinen saa osuman salamaniskusta, tästä tulee noita (lähde?)


Oselotti (Ocelot, vieressä pari kesytettyä kissaa tästä mobista; TYYPPI: KESYYNTYVÄ)
On pitkälti samannäköinen kuin IRL-oselottikin, mutta kulmikas ;-) Tämä kissaeläin on aika ujo ja siihen törmää vain viidakkobiomeissa tai jos luovuustilassa (creative) luo luomismunalla tämmöisen. Tämä on mahdollista kesyttää, tarvitset raakaa kalaa, joten kypsä ei kelpaa! Varaa mukaan useampi kala ja toisin kuin suden kanssa, ole paikallasi oselotin edessä raaka kala kourassa ja kissan pitäisi lähestyä jolloin kalan anto onnistuu ja oselotin turkki muuttuu joksikin näistä: Tabby (yleisin), Siamilainen tai Tuxedo. Oselotit voivat kiipeillä viiniköynnöksissä ja tikkaissa (kuten kissat). Alkaen snapshotista 12w07a, oselotti taistelee susien kanssa. Oselotti on toinen rauhallinen mobi, joka ei ota vahinkoa pudotessaan. Tämä voi liittyyä myyttiin, jossa kissat putoavat aina jaloilleen. Helpottaa oselotin kesyyntymistä, jos olet kyykyssä paikallasi ja hiiren herkkyys on "yawn" tilassa.
TRIVIAA:
- Sekä kissat että oselotit tappavat enemmän kuin mielellään kanoja.
- Creeperit tuntuvat pelkäävän kissoja, tämä on lienee perua kissoja sähinästä vihaisena jota hyödynnetty pelissä.
- Oselotti on arka mobi, pelaajalta vaaditaankin pitkää pinnaa kissan kesyttämiseen.
- Yksi kissahahmoista on ideoitu Minecraftin kehitystiimin erään henkilön lemmikkikissan perusteella.

- Vankityrmät voi paikantaa esimerkiksi kuuntelemalla. Jos kuulet runsaasti samojen vihollisten ääniä, olet lähellä vankityrmää. Koska näissä seikkailu on vaarallista, on hyvä tuhota se häkkyrä huoneen keskeltä, joka on se hirviögeneraattori. Toinen tapa, jolla löydät vankityrmän, on erikoisen selvä cobblestone-seinämä sekä mossy stone-lattia, kun kaivat luolastoissa, koska sammalkivi ei esiinny muualla maastossa tulevan päivityksen viidakkotemppelien lisäksi. Hyvä tapa katkaista hirviömobien tulo on nakata soihtu spawnerin päälle tai rikkomalla spawnerin hakulla. Kaivostunneleissa spawnerin tunnistaa runsaista seittirykelmistä jotka saa tuhottua normaalisti vain miekalla. Varo silti luolalukin puremaa. Niin ikään kaivostunneleista yksi tai useampi voi johtaa dungeoniin ja joskus, ei aina; kaivostunneli voi generoitua niin, että dungeonin arkut tuhoutuvat.

Koska tyrmiin ei generoida uutta kattoa, voi tyrmä olla hiekan, soran tai veden peittämä osaksi tai kokonaan. Tyrmässä voi olla myös laavaakin ja on mahdollista löytää arkuton tyrmä (mutta harvinaisena) tai kaksoistyrmä. Johtuen tyrmän generoinnista näyttää joskus siltä, että tyrmä on keskellä ei-mitään (näin on yleensä aavikkoalueilla ja rannoilla jos tyrmä on lähellä maanpintaa. Tyrmien sammalkiveä voi craftata sammalkiviaidoiksi muttei ole sulatettavissa kuten mukulakivi on. Sammalkiveä voikin hyödyntää vanhalta näyttävien talojen ja maamerkkien teossa. Aavikolla tyrmän voi löytää helpommin, koska putoavana maa-aineena hiekka tipahtaa suoraan tyrmään jolloin tyrmä näkyy maanpinnalle säännöllisenä, neliömäisenä vajoamana.

- Kana munii toisinaan, noin 7 minuutin välein pelin aikaa, munan jota tarvitaan kakun teossa. Munia mahtuu per ruutu vain 16 kpl ja niitä voi viskellä kohti mobeja tai seiniä. Näistä toisinaan syntyy uusia kanoja, joka mahdollistaa kanalan rakentamisen.

- Jos etsii kyliä, niin kannattaa samoilla aavikkoja ja nummia, koska kylät tulevat lähes aina näihin siksi, koska kylä vie tilaa paljon. Kylän koko voi vaihdella 3 talosta jopa 18 taloon joita voi olla: normaali tupa, T:n muotoinen asuintalo, kirjastotalo, majatalo, sepänpaja. Kylissä asuu passiivisia kyläläisiä ja kylissä on peltoja joissa viljaa eri kasvuvaiheissa. Uusimmassa versiossa myös kyläläiset saavat jälkikasvua jos kylässä vain on taloja tarpeeksi.

- Lehmää voi lypsää klikkaamalla ämpärillä nautaa niin, että itse on lehmään nähden blokin verran alempana.

- Sienilehmästä saa sienikeittoa lypsämällä tätä maljalla. Samoin tämä tiputtaa naudan tavoin kuoltuaan nahkaa ja naudanlihaa. Jos samaa sieninautaa lypsää sangolla, saa maitoa.

- Jos possuun osuu salama ukkosmyrskyn aikana, possusta tulee mutanttipossu (zombie pigman).
- Salaman iskiessä veneeseen, vene hajoaa.
- Salaman osuessa Creeperiin tästä tulee kaksinkertaisesti voimakkaampi.
- Jos salama osuu portaaliin, se joko lyö sen aktiiviseksi tai poistaa sen toiminnasta.
- Jos moninpelissä give-komennolla antaa vaikka itselle mob spawnerin, asettaa sen maahan, niin sen
sisällä pyörii ympyrää minipossu ja spawneri luo siten possuja (oletusarvo) hirviöiden sijasta.
- Pelin 1.8 pre1:ssä kaivostunnelien tukipalkit oli tehty täysin lankkublokeista, sitten niitä muutettiin niin, että kattopalkki on lankkua ja tukipalkit aitatolppaa.
- Pelin koodissa on hahmo, joka löytyy pelin koodista, mutta ei ole käytössä, eli jättiläinen (Giant). Jätin voi saada esiin jotkut valvojat komennolla /spawnmob Giant <kpl>. Sen sijaan Ihminen on poistettu.
- Mobit spawnautuvat yleensä samanlaisissa laumoissa.

- Yksikään mobi ei ikinä synny millekään laatalle (slab), kuten kivilaatalle. Sen sijaan neutrit ja vihaiset mobit näkevät 16 metrin päähän joka on sama matka, kuin mihin näiden äänet kuuluvat. Neutrit mobit (mutanttipossut, endermanit ja sudet) hyökkäävät vain ärsytettyinä. Sen sijaan haamut näkevät pelaajan jopa sadan blockin päästäkin. Eli jos kuulet mobien ääntä, on sekin luultavasti nähnyt sinut riippuen missä olet.


Sepänpaja. Kylätie on aina 3 blokkia leveä ja koostuu sorasta, joka voi olla uponnut veteen tai vajonnut rotkoon/monttuun.


Taloja, kaivo ja kirkko oikealla. Joka kylässä on aina kaivo. Toisinaan jokaista talomallia (tupa, kirkko, asunto, majatalo, sepänpaja, kirjasto, tähystystorni) ei aina ole samassa kylässä. Kylää on kehitelty vaiheittain. Kylärakennelmat lisättiin 1.8.1 versiossa, asukkaat lisättiin 1.9 versiossa (tästä saatavilla vain snapshotteja 1-5) ja kolmannessa vaiheessa sepänpajaan lisättiin arkku jossa satunnaisia tavaroita. Nyt uusimmissa snapshoteissa on lisätty kaupankäynti-toiminto asukkaiden kanssa ja kaksi eri kylämallia: aavikkokylä- ja preeriakylä josta alla pari kuvakaappausta.


Tämä on snapshotista 12w22a. Vasemmalta oikealle: Majatalo, kirkko, mökki. Talot on tehty hiekkakivistä ja niinikään hiekkakiviraput ovat osa aavikkokylän teemaa. Oikeassa reunassa näkyy pelto, jota reunustaa hiekkakivet. Varjo kirkon nurkassa on snapshotin bugi.


Pelto, vieressä tiehen tullut paha routamonttu. ;-) Nykyisin kylien pelloista voi löytää kasvamassa perunaa ja/tai porkkanaa viljan lisäksi.


Erilaisia taloja ja isompi pelto kylässä tasankobiomilla.